Rotterdam 2010

(Kees Bos)

Kun joutsenet keväällä palaavat ja vene veteen lasketaan niin on matkanteon aika.

Ennen kesän pitkää matkaani teimme Marinerien kanssa perinteisen ns. helaeskaaderin (helatorstaina), tällä kertaa Viron Lohusaloon.

14.kesäkuuta 2010 aloitin Hollannin matkan. Tarkoitus oli liittyä Saksassa ruotsalaiseen eskaaderiin Lübeckissä ja jatkaa yhdessä ICCY:n tapaamiseen Rotterdamiin.

Matka alkoi Uudestakaupungista reitille Maarianhamina, Ruotsin puolella Nynäshamn, Arkö, Blankaholm, Kalmar, Solvesborg, Simrishamn (tankille) ja eteenpäin Kåsaberga, sitten pitkä legi Gedseriin, seuraavana päivänä Travemünde ja Lübeck missä Ruotsin veneet odottivat.

Oli mukava tutustuminen ja seuraavana aamuna jo Lübeckin kanavan kautta Molin, Launenburg ja Hampuri. Takaisin Launenburgiin ja 1.heinäkuuta Elben Seitenkanal Uelzen kylä (lämpöä oli 37 astetta) ja Mittellandkanal. Sitten Weselin kaupunkiReinin varrella ja Hollantiin Sleewijk´iin. 10.heinäkuuta saavuimme perille Veerhaven´in satamaan Rotterdamissa. Vietin 7 päivää ystävien luona ja katsottiin erilaisia paikkoja, ostin karttoja ja kävin museoissa.

19.heinäkuuta alkoi ICCY tapaaminenVeerhavenissa Rotterdamissa. Seuraavana päivänä matka Kaupungintalolle missä vastaanotto, sitten Kinderdijk tarunomainen polder ja vielä Hollannin vanhin kaupunki Dordrecht. 21.7. matka Amsterdamiin missä kanava-matka ja Botaaninen puutarha, paluu Rotterdamiin. Kokoukseen oli saapunut myös Suomen Veneilyliiton Hannu Laine, joka esitti Veneilyliiton terveiset.

Neljäntenä päivänä tutustuimme satamakonttoriin korkealla tornissa (huikeat näkymät yli koko sataman) ja sen toimintaan, miten laivat ohjataan sisään ja ulos ja satamassa oikeaan paikkaan. Iltaa vietettiin kaikki yhdessä nauttien perinteistä hollantilaista kansallisruokaa suolasilakkaa ja salaattia viinin kera. Oli kiva kuunnella toisten kokemuksia. Johto kunta kokoontui seuraavana päivänä ja minä kiertelin vanhaa puistoa, missä 1950-luvulla pidettiin Expo-maailmannäyttely, monia muistoja tuli mieleen. Illalla oli juhlaillallinen

missä haastateltiin eri maiden osanottajia ja minulle pisimmän matkan tulleena luvattiin pokaali (saan sen helmikuun 2011 venenäyttelyssä). Viimeisenä päivänä oli lipunlasku ja lähtöitkut, sovimme seuraavan vuoden tapaamisesta Puolassa.

24.heinäkuuta lähdin jatkamaan matkaa sisävesien kautta Goudaan ja sieltä Boskoopiin, missä olin 50-luvulla opiskellut hortonomiksi. Vierailin entisessä harjoittelupaikassani ja tapasin vanhan työnantajani, olin hämmästynyt kuinka suureksi paikka oli kasvanut. Seuraavana päivänä ystäväni liittyivät jälleen seuraani ja ajoimme Penelopella pieniä kanavia pitkin Abcauden kaupunkiin. Siellä kiertelimme paikkoja ja tapasimme monia tuttuja vanhoilta ajoilta. Ystäväni lähtivät kotiinsa.

29. päivänä matka jatkui Muidenin kaupunkiin, missä satama löytyi vanhan linnan läheltä. Sieltä Randmeerin kautta Ketelhaven, Kampen ja Deventer, missä vierailin vanhan 95-vuotiaan ystävän luona.

2.elokuuta alkoi varsinainen kotiinpaluumatka. Assen, Groningen, Veendam, Stads-kanaal ja edelleen jo Saksan puolella Haarenin kaupunki Emspark Ems-Dortmund-kanavan varrella. Kaupungissa on mielenkiintoinen museo, jossa esitellään kanavaliikenteen historiaa runsain kuvin ja esinein (esim.potkuri, kuva Haarenin museo). 8.8. jatkoin taas matkaa ja kuljin valtavan pitkän proomun perässä, vauhti oli kuitenkin 7 solmun paremmalla puolella. Vemhausenissa sulun edessä tuli stop, kello oli 18 ja sulutus lopetettiin siltä päivältä. Proomun kippari kutsui minut kylkeen ja antoi sähköä ja ilmoitti, että aamulla puoli kuudelta sulutukseen. Sitten tuli Mittelland-kanal, Elbeseiten kanal ja Lübeck-Elbekanal Lübeckiin. Seuraavana Tanskaja Ruotsin itärannikkoa Maarianhaminaan, minne saavuin 24.elokuuta. Korppoo oli seuraava etappi, vietin siellä 4 päivää saunoen ja tarinoiden. Oli kivaa seuraa ja tarinaa riitti: yksi vene tuli juuri takaisin Karibialta, toinen toi Hollannista ostamansa

purjeveneen Suomeen ja lopuksi saapui Eevatar-moottoripurjevene päällikkökurssilaisten kanssa.

30. elokuuta saavuin Uuteenkaupunkiin ja illalla kotiin.

Matkaa kertyi 2396 merimailia

Moottori pyöri 409 tuntia

Dieseliä kului 1702 litraa.