Veneellä liittokansleri Angela Merkelin virastoon

(Timo ja Merja Totro)

Kevättalvella 08 testasimme ideaa veneretkestä Prahaan. Pitkän nettisurfailun, kirjojen ja karttojen tutkiskelun ynnä suullisen marinerikokemuksen vakuuttamina totesimme sen mahdottomaksi – ainakin keskellä kesää. Elben vesi saattaa laskea alle metrin Dresdeniä lähestyttäessä. Niinpä päätimme käydä Berliinissä. Olimme olleet siellä 15 vuotta sitten, kohta muurin kaatumisen jälkeen. Ajattelimme myös ajella Mecklenburgin järvi- ja jokialueilla Berliinistä pohjoiseen. Tarkoitus oli lähteä toukokuun lopussa. Tavanomaisen valmistutumishässäkän lisäksi lähtöä viivästyttivät silmäsairaus ja muutamat yllättävät ja järkyttävät tapahtumat.

Matka Jurmosta Sandhamniin ja siitä edelleen tuttuja reittejä ja yöpymispaikkoja seuraten pitkin Ruotsin itärantaa Tanskaan ja Saksaan Travemündeen sujui tavalliseen tapaan ilman suurempia yllätyksiä. Itämeren pinta oli tosin koko matkan lähes puoli metriä alle normaalin. Olimme suunnitelleet reitin Berliiniin Elbeä pitkin. Kun juhannusaattona yövyimme Elbe-Lübeck-kanavan varrella pieneen vierasvenesatamaan, satamakapteeni tunnisti meidät edelliseltä käynniltä ja kyseli, mihin olimme nyt matkalla. Hän varoitti meitä menemästä Elbelle, siellä oli paikoin liian vähän vettä veneillekin. En ollut kuunnellut vhf:n kautta tulevia tiedotuksia vesien korkeuksista; kyllähän nyt Elbessä alajuoksulla vettä piti riittää!

Niinpä juhannuspäivänä käännyimme Lauenburgissa Elbellä oikealle ja pian Elbe-Seitenkanalia pitkin etelään ja Mittellandkanalin risteyksessä itään. Pysähdyimme pariksi päiväksi Wolfsburgiin ja kävimme Volkswagenin ”Autokaupungissa”. Pääsimme opastetulle bussikierrokselle yhdelle tehtaalle, jossa näimme auton valmistumisen peltilevyjen leikkaamisesta ja prässäämisestä moottorin kiinnitykseen ja hihnalta ulosajoon asti.

Berliiniin ajettaessa Mittellandkanal päättyy Elbeen ja siitä alkaa Elbe-Havelkanal. Risteyksessä oli pitkään iso pulma: Elbe virtaa noin 20 metriä näitä alempana. Asia oli ratkaisu neljällä sululla ja yli10 kilometrin ”kiertotiellä”. Viisi vuotta sitten valmistui Euroopan pisin kanavasilta yli Elben. Kanavaosuus on noin kilometrin pituinen ja saksalaiseen tapaan tarkoin säännelty. Huviveneet eivät saa ajaa siinä muutoin kuin saattueena jonkin rahtilaivan perässä. Ellei laivaa vaan näy eikä kuulu, voi lupaa soitella seuraavalta sululta. Sillan molemmissa päissä on odotuspaikat ja puhelimet. Kohtaaminen ja ohittaminen ovat tietysti kiellettyjä. Myöskään ”muskelivoimakäyttöiset” (muskelkraftbetrieben) alukset eivät saa ylittää siltaa. - Pääsimme edellisessä satamassa saksalaisen veneen peesiin ja sen kippari hoiteli muodollisuudet.

Matka jatkui Elbe-Havelkanalia mm. Brandenburgin kautta Potsdamiin. Berliinistä oli tullut jo 1400-luvulla aluksi Brandenburgin ruhtinaskunnan, sitten Preussin kuningaskunnan ja Saksan keisarikunnan hallituskaupunki. Mutta hallitsijat rakennuttivat runsaasti palatseja itselleen ja suvuilleen pääkaupungin ympäristöön. Potsdam – 40 kilometriä keskustasta - on ollut tällainen varuskunta- ja kesäkaupunki. Niinpä siellä on mm. ranskalaisvaikutteinen rokokoolinna Sansouci – ”huolta vailla”, tuplasti suurempi Uusi palatsi valtavine puistoineen ja Brandenburger Torin kaltainen voitonportti. Palatseja rakennettiin vesireittien varteen ja kuninkaalliset matkustelivat mielellään vesitse. – Vierasvenesatamassa puolestaan oli todella ahtaat paikat; tuli mieleen Kuopion tori ja kilon kalakukon tunkeminen puolen kilon pussiin. Jokaisella paikalla oli oma sähkömittari, lukemat tuli saapuessa ja lähtiessä ilmoittaa toimistoon, lasku tuli kulutuksen mukaan.

Berliiniä halkoo kolme jokea: Havel, Spree ja Dahme. Havelin ensimmäinen sulku rakennettiin 1550 Spandauhun, Spree sai sulun yli sata vuotta myöhemmin. Liikenteen kasvaessa Spreen sulusta tulli varsinainen hidaste; 1840-luvulla rahtilaivat joutuivat odottamaan läpipääsyä jopa useamman viikon. Sulkuja on uusittu ja rakennettu lisää. Spandaun sulun viimeisin korjaus valmistui 2002. Nykyisen Berliinin kaupungin alueella on kaikkiaan 12 vesireittiä, yhteensä 182 km. Kaupungin pinta-alasta on vettä 8 %, mikä on enemmän kuin missään muussa eurooppalaisessa metropolissa.

Me lähestyimme Berliiniä pitkin Havel-jokea, joka laajenee paikoin järviksi. Edellisellä käynnillämme 15 vuotta sitten olimme saaneet paikan purjehduskoulun laiturista, Scharfe Lanken lahdessa, muutama kilometri Spandaun sulusta etelään. Spandau muuten lienee kapunkina vanhempi kuin Berliini. Nyt lahden rannoilla oli noin viitisentoista venekerhoa, osa vierailta suljettuja osa avoimia. Kaiken kaikkiaan Berliinissä on pula suurten vierasveneiden paikoista. Suuri osa venekerhoista on liittynyt ”Gelbe Welle” -organisaatioon (keltainen aalto), joka toivottaa vieraat tervetulleiksi. Berliinissä on myös eri puolilla kaupunkia kolmetoista kaikille avointa laiturinpätkää, joissa maksimi pysäköintiaika on 24 tuntia. Parin turhan rantautumisyrityksen jälkeen osuimme Spandauer Yacht-Clubin vieraslaituriin. Klubilla on satakunta venepaikkaa, veneistä suurin osa purjeveneitä ja lasikuiturunkoisia, muutama puuvenehelmi joukossa. Sillä on myös laaja ja progressiivisesti etenevää junioripurjehtijoiden koulutusohjelma. Alue on saksalaiseen tapaan aidattu ja lukittu; vierasveneet saavat avaimen panttia vastaan. Vuorokausimaksuun (meiltä 18 €) sisältyivät juomavesi, vapaa suihkun ja vessan käyttö sekä sähkö. Septityhjennys oli lähellä sijaitsevan telakan laiturissa. Vesi yleisen laiturin päässä oli uimakelpoista. Pian tuli käyttöön vapaa nettiyhteys ja veneen televisiosta näkyi kymmenkunta kanavaa. Tuli seurattua erilaisia ohjelmia, miesten ja naisten jalkapalloa, rantapalloa ja ties mitä urheilua Eurosportista. Saksalaiseen tapaan klubirakennuksessa oli pieni ravintolakin. Satamakapteeni oli englantia puhuva seniori ja herrasmies, tulimme pian muutenkin yhteisen huolenpidon ja keskustelun kohteeksi. Kerholla on ikää jo yli sata vuotta.

Berliini on perustettu 1200-luvulla, se on siis suunnilleen yhtä vanha kaupunki kuin Turku. Sen historiallinen keskus, Mitte, on saanut historialliset rakennuksensa 1700-luvulta lähtien Preussin kuningaskunnan pääkaupunkina. Hitlerillä oli aikoinaan suuria suunnitelmia Germania-metropolin rakentamiseksi, DDR toteutti omaa ideologiaansa myös arkkitehtuurissa Itä-Berliinissä, huikeimpana saavutuksenaan ns. Berliinin muuri (1961-1989). Historiallinen keskus käsittää vain muutaman neliökilometrin alueen ja jäi muurin sisälle. Länsi-Berliinin keskus muotoutui Tiergartenin alueen lounaiskulmaan. Siellä on esim. Kurfürstendammin kuuluisa kauppakatu ja

Euroopan suurimmaksi tavarataloksi mainostettu KaDeWe (Kaufhause des Westens). Tiergartenin kaakkoiseen kulmaan – parin korttelin päähän Hitlerin entisestä bunkkerialueesta - on syntymässä uusi kulttuurin ja kaupan keskus, mm. Filharmonikoiden talo ja Sonyn ym. suuryritysten huikean korkeat liikerakennukset.

Meidän aikamme Berliinissä jakautui kolmeen jaksoon: orientoituminen ja ohjelman miettiminen kahdelle eri miehistölle, viikko toisen pojan ja kahden hänen tyttärensä kanssa sekä viikko toisen pojan ja hänen kolmen poikansa kanssa. Oma aikansa meni arkisen infrastruktuurin ja logistiikan selvittelyyn (liikkuminen, bussit, S-bahn, metro, reitit, erilaiset lippuvaihtoehdot, kaupat, kaasupullon ja -regulaattorin vaihto); bussipysäkki löytyi puolen kilometrin etäisyydeltä, ruokakauppa viiden minuutin pyörämatkan päästä, pesula muutaman korttelin takaa, läheltä myös suuri venetarvikeliike. Lähihistoriaan tutustumiseen ja nähtävyyksien ym. must-asioiden selvittelyyn opastusta löytyi kirjoista, kartoista ja Suomi-Saksa keskuksesta. Nautimme katukahvilassa arvokasta valkoviiniä, 10 € lasillinen, ajoimme vesibussilla Mitten kierroksen saadaksemme tuntumaa, miten menetellä siellä omalla veneellä liikuttaessa. Kävimme Pergamonmuseossa tutustumassa Babylon-näyttelyyn; hieno kokemus, tunne liittymisestä vuosituhantiseen kulttuuriseen historiaan, ostimme tietysti kirjoja, esim. näyttelyesitteen toisen osan, joka painoi 3,6kg, hinta alle 30 €. Tutustuimme samoin Egyptin historiaan Vanhassa museossa. Kiipesimme tuomiokirkon torniin ja ihmettelimme ddr-läisen Kansojen palatsin purkuoperaatiota ja sen tieltä aikoinaan puretun vanhan Kuninkaanlinnan uudelleenrakentamishanketta. Vanhassa linnassa oli yli 1200 huonetta. Kuka tahansa voi liittyä hankkeen ”asiakasomistajaksi” maksamalla seinäkiven tai osan siitä. Koko kustannusarvio on noin 550 miljoonaa euroa. Monet valtavat entisöintihankkeet näyttävät olevan osa saksalaisten sodan- ja jakautumisen/yhdistymisen jälkeisen uuden identiteetin rakentamista.

Kävelimme tietysti Unter den Linden -katua Brandenburger Torille. Katu on syntynyt Kuninkaanlinnasta Tiergartenin metsästysmaille aikoinaan johtaneen ratsastustien paikalle. Portti on ollut yksi viidestätoista kaupungin portista; kaupunki oli ympäröity muurilla; osa S-bahnin radoista on rakennettu muurin päälle. Tämä portti oli sen kadun varrella, josta sotien voittoparaatit omat tai vieraat, esim. Napoleonin – vyöryivät kaupunkiin. Lähellä on Holokaustin uhrien muistomerkki; erikorkuisten harmaiden kivipaasien muodostama maininkimainen vaikutelma.

Ajoimme veneellä Spandausta historialliseen keskustaan, puikkelehdimme kapeikoissa ja mataliensiltojen ali sightseeing-alusten seassa, näimme nuo edellä kuvatut paikat ja paljon muuta ynnä olimme vaikuttuneita nykypäivästä ja historiasta. On uskomaton tunne ajaa omalla veneellä Saksan liittokanslerin viraston ulkoseinää ja portaita hipoen valtiopäivätalon ja päärautatieaseman välistä Museosaaren itäreunaa Tuomiokirkon, Humbolt-yliopiston rakennusten, Kuninkaanlinnan rakennustyömaan ohi ja pysähtyä kadun reunaan Gelbe Welle -ilmaispaikalle ihmettelemään.

Ensimmäinen miehistön lisäys tapahtui 11. heinäkuuta; kaksi murrosikää lähentelevää tyttöä isänsä kanssa saapuivat Tegelin lentokentälle. Olimme suunnitelleet tutustumisohjelmaa Berliiniin, mutta se alkoi painottua shoppailuun; vaatealet olivat parhaimmillaan. Tulipa tehtyä osallistuvaa havainnointia alennusmyyntikulttuurista muutamassa kymmenessä (?) liikkeessä. Yksi päivä vierähti suuressa eläinpuistossa, toinen keskustassa ja muurin muistopaikalla. Hitlerin bunkkerialue on nyt parkkipaikkana ja kadunvarren taulu kertoo ja kuvittaa sen historian lyhyesti. Ajoimme veneelläkin historialliseen keskustaan.  Väliviikolla teimme kahdestaan retken Teltowkanalia pitkin itään Köpenickiin. Kanavalla on käynnissä suuria korjaustöitä; onneksi olimme liikkeellä viikonloppuna, jolloin ne olivat pysähdyksissä.

Toinen miehistön lisäys oli 24. heinäkuuta: saimme veneeseen kolme poikaa (7-12v.) ja heidän isänsä. Kulttuuritarjonta heille oli sama kuin tytöille, mutta uinti voitti shoppailun. Ajettiin veneellä ulos lahdesta, ankkuri pohjaan muiden veneiden sekaan ja uimaan. Ilmatkin suosivat tätä harrastusta. Teimme kiinnostavan havainnon: saksalaisveneissä otettiin aurinkoa uima-asuissa ja uimaan mentiin nakuina, sekä naiset että miehet.

Elokuun toinen päivä jätimme Berliinin ja suuntasimme Havel-Oderwasserstrassea kohti itää. Veneily Pohjois-Saksan järvialuilla jäi myöhempään; siellä on yleensäkin kovin matalaa meidän nykyiselle veneellemme ja erityisen vähän vettä kuluneena kesänä. Lähellä Puolan rajaa valitsimme Saksan puoleisen reitin Oderin vedenkorkeuden vaihtelujen vuoksi. Friedrichsthalissa siihen yhtyy Oderin läntinen haara ja sitä pitkin tultiin pian Puolaan ja Stettiniin (puolaksi Szczecin). Joen varrella oli pysäköityinä kymmenittäin Euroopan jokia pitkin liikennöiviä ammattilaisten rahtialuksia. Ei ihme, että niitä näkee niin usein. Olimme luulleet, että Puolassakin käytetään euroja eikä meillä ollut lompakossa yhtään zlotyä. Rantauduimme kadun varteen keskustassa katsellaksemme upeita rakennuksia ja jatkaaksemme varsinaiseen vierassatamaan. Saksalaiskippari oli opastanut, että satamissa selviää euroilla. Katu olikin kaupungin vierassatama ja satamakapteeni lupautui viemään autollaan Timon pankkiautomaatille. Niinpä jäimme siihen ja seurailimme pitkän rantakadun sosiaalista elämää. Stettin on vanha saksalainen kaupunki, vasta toisen maailmansodan yhteydessä liitetty Puolaan. Saksalaisvaikutusta on vieläkin näkyvissä. Aamulla sitten kauppaan ja matkaa jatkamaan.

Edellisellä matkalla Stettinin lahti oli ollut tyyni sisäjärvi, nyt meidät yllätti voimakas sivutuuli ja ilkeä aallokko. Tultiin kuitenkin Swinemündeen (Swinoujscie) ja jäätiin sinne tuulta pitämään muutamaksi päiväksi. Sielläkin oli rakennettu satamia ja kehitelty logistiikkaa sitten viime näkemän. Jos Saksassa veneilijän näkökulmasta ruoka oli kaupoissa halpaa ja hyvää, Puolassakin se oli halpaa, mutta ei niin laadukasta eikä aina tiennyt mitä tuli ostaneeksi. Muutenkaan ei välillä ymmärtänyt eikä tullut ymmärretyksi, mutta pärjäsi kyllä.

Paluu jatkui Sassnitzin kautta Simrishamniin ja sieltä pitkin itärantaa Kapellskärin kautta Maarianhaminaan, ja kotisatamaan elokuun lopussa. Paluumatka on pitkää siirtymävaihetta lämpimästä kesästä ja vapaasta venekulttuurista kohti karua pohjolaa ja arjen hankkeita. Kelpaa marraskuun räntäsateissa muistella kolmen kuukauden veneretkeä! Mielessä on syvä kiitollisuus kaikkia niitä kohtaan, jotka osaltaan auttoivat tämän retken onnistumisessa. Terveyskään ei ole itsestään selvää näillä vuosikymmenillä.